Als manager wil je natuurlijk voor elkaar krijgen dat het bedrijf waarvoor je actief bent blijft groeien. Verschillende factoren spelen daar een rol in. Een van de zaken die van waarde kunnen zijn in die ambitie is de implementatie van een systeem voor Customer Relations Management (CRM). We bespreken drie redenen om gebruik te maken van een CRM systeem.
Meer conversie door ‘persoonlijker’ contact
Een CRM systeem zoals Salesforce of Hubspot zorgt ervoor dat medewerkers op elk moment alle klantgegevens in een handomdraai kunnen oproepen. Elk contactmoment bouwt daarom verder op het vorige en geeft de klant veel meer het idee dat hij gezien en gekend wordt. Dit kan alleen maar leiden tot een beter gevoel bij het bedrijf en een hogere conversie. Meer informatie over de voornaamste CRM systemen Salesforce en Hubspot vind je in de website achter de volgende link, waar de auteurs Salesforce met Hubspot vergelijken.
Inzicht in verkopen en prestaties verkopers
Een CRM systeem kan je gemakkelijk inzicht geven in wat je meest waardevolle klanten zijn. Het is een tool waarmee je interessante tendensen kunt ontdekken, zoals waar je klanten zich concentreren of welke producten het beste verkopen bij welk soort klanten. Dat kan een reden zijn om je strategie bij te stellen en daar meer op in te spelen. Omdat je kunt filteren op welke klanten welke aankoop deden of hebben overwogen, kun je nieuwe kansen ontdekken voor het verkopen van verwante producten of het aan de man brengen van duurdere producten door de meerwaarde hiervan duidelijk te maken. Wat voor een manager ook een interessant bijkomstig voordeel van zo’n CRM systeem is, is dat je kunt zien welke individuele verkopers het best presteren. Zo kun je ook je team beter bijsturen.
Tijd en geld besparen
Een goed CRM systeem kan een besparing van tijd en geld opleveren, zeker wanneer het geïntegreerd wordt in de bedrijfswebsite. Klantgegevens komen op deze manier direct op de juiste, centrale plaats terecht en kunnen op een makkelijke manier volledig en uniform worden ingevoerd. Er hoeven geen notities meer van papier overgenomen te worden in een bestand, want iedereen kan direct in het systeem zelf werken. Dat scheelt werkuren en dus ook geld, en voorkomt fouten.
Dat zijn toch drie voordelen waar je als manager met ambitie het warm van zou moeten krijgen. Natuurlijk vergt het een investering om zo’n CRM systeem op te tuigen en te implementeren, maar het kan zich dubbel en dwars uitbetalen.