De samenleving ging tijdens de Coronacrisis verder op slot. Het dagelijks leven van mensen veranderde steeds ingrijpender. Een recessie werd onafwendbaar en de effecten van de crisis op verschillende sectoren werd steeds duidelijker. Maar stilstaan was en is geen optie. Bedrijven moeten de feiten onder ogen blijven zien en door de crisis heen proberen te kijken.
Ingrijpende maatregelen noodzakelijk
Leiders moeten in deze tijd ingrijpende, maar noodzakelijke beslissingen nemen. Het beperken van de vrijheden met de anderhalvemeterregel is hier een voorbeeld van. Als dit wordt uitgesteld of met de voeten getreden wordt, zijn de gevolgen vaak groter, zoals bleek toen bekend werd dat de Britse premier Johnson het virus heeft opgelopen.
Andere moeilijke beslissingen zijn het gevolg van de economische neergang. Ondanks de bijzonder royale steunmaatregelen vanuit de overheid is afscheid nemen van mensen voor sommige ondernemers onvermijdelijk. Dit bezorgt ze buikpijn, maar aan de andere kant zie je dat de hoop niet verdwijnt. Er wordt actief gezocht naar manieren om beter uit de crisis te komen.
Online en streaming
Nu het kabinet ons nog nadrukkelijker oproept om zoveel mogelijk thuis te blijven, en ongeveer een vijfde van Nederland stilligt, bestellen wij massaal online. Daarnaast kijken wij meer naar televisie en streamingdiensten dan ooit tevoren.
Het is voor mediabedrijven ook een grote uitdaging om voldoende content te produceren binnen de strengere maatregelen vanuit de overheid. Om in deze tijd goede afwegingen te kunnen maken met de blik op de toekomst is het hebben van een duidelijke strategie zeer zinvol zoals bleek uit het gesprek dat ik had met Sven Sauvé van RTL.
Beluister de Podcast:
Bron: 100 dagen Coronacrisis
Door: Salem Samhoud