Denken als een ontwerper zorgt voor een andere blik op verandering. De mindset van een ontwerper is gericht op haalbare en schaalbare protoypes van innovaties voor een betere wereld.
De innovator die denkt als een ontwerper spreekt andere vaardigheden aan om de hele toolkit van ontwerptools te kunnen gebruiken. Ontwerpen is vooral een kwestie van doen. In Design Denken & Doen bieden Patrick van der Pijl en Erik Prins de meest complete gereedschapskist om maatschappelijke innovaties te ontwerpen. Een ontwerper denkt anders. Het perspectief van de gebruiker speelt een grote rol bij het onderzoek naar oplossingen. De Wavin-case, die de Design Value Award won in de Verenigde Staten, laat dat op een wel heel bijzondere manier zien. De plannen van Wavin voor een nieuwe fabriek in Turkije lagen al klaar. Prijskaartje: € 60 miljoen. Een gebruikers-safari in Turkije met honderden gesprekken met loodgieters, aannemers en distributeurs leverde een totaal ander beeld op. Loodgieters en hun partners hadden hulp nodig om hun werk veel beter te doen. Wavin bouwde op advies van Patrick van der Pijl geen nieuwe fabriek, maar de Wavin Academy, waar meer dan twintigduizend Turkse loodgieters praktische hulp kregen om betere loodgieters te worden. Prijskaartje: € 400.000. De omzet van Wavin in Turkije verdubbelde bijna. Elke stap in het ontwerpproces wordt in Design Denken & Doen gefaciliteerd met een toepasselijke tool. Een organisatie die geen duidelijke visie heeft kan met het Five Bold Steps Canvas in korte tijd een betekenisvolle visie ontwerpen. Een bedrijf dat vele prototypes maakt kan de riskantste aanname en het prototype testen met behulp van een toepasselijke tool. Het bedrijf Zoku, dat een nieuwe leefstijl en woonruimte voor expats ontwierp, deed dat tientallen keren voordat de definitieve vorm was gevonden. Innoveren is een teamsport. Durft je team onzekerheid te omarmen of verlamt je team de innovatie-ambities? De hulpmiddelen in Design Denken & Doen helpen teams om de mindset te veranderen en de uitdagingen van de toekomst als ontwerper tegemoet te treden. Op die manier komt de toekomst niet op de organisatie af, maar is de organisatie actief bezig om de toekomst te ontwerpen, waarbij iedereen een belangrijke rol kan vervullen. Het engagement en de creativiteit van iedere medewerker krijgt een plek in het ontwerpproces.
Verreweg de meeste innovaties in onze samenleving zijn innovaties in de manier waarop we met elkaar werken of innovaties van businessmodellen. Echte productinnovaties zijn in de minderheid. Wat beide gemeen hebben is dat innovaties tot stand komen door ontwerp, niet door planning. Wie niet weet hoe een ontwerper denkt en doet, zal het veel lastiger vinden om de wereld van morgen te ontwerpen. Wie Design Denken & Doen begrijpt en toepast zet in elk geval een grote stap in de goede richting.
Patrick van der Pijl is CEO van Business Models Inc. Erik Prins leidt een Innovatie Studio van NHLSTENDEN Hogeschool. Ze zijn de auteurs van Design Denken & Doen.
Patrick van der Pijl is een van de sprekers op het Seminar: Algoritmen als drivers voor change, dat plaatsvindt op 22 november. Daarnaast verzorgt hij de Online training: Design Thinking & Design Doing.
Bron: Managementboek.nl